søndag den 10. februar 2013

JEG ANBEFALER…


”Mimbo Jimbo laver kunst.”

Det er en skøn lille bog! På den mest humoristiske måde giver Jakob Martin Strid kunstnere og kunstinstitutionerne et kærligt los, samtidig med at han viser, den kreative proces i mange stadier.
Min datter Silje fik den til sin  2 års fødselsdag i går. Hun er glad for den – og det er jeg også J
 
 
 

søndag den 6. januar 2013

Inspired by… Lena Revenko

Ved et tilfælde kom jeg ind på Lena Revenkos hjemmeside. Det var kærlighed ved første blik - og jeg vidste med det samme, at disse billeder måtte jeg bare vise til børnene på billedskolerne.

Lena Revenko blev født I 1976. Hun voksede op i Minsk i Hviderusland. Da hun var 14 år flyttede hun med sin familie til Israel. Hun blev uddannet på Academy of Art and Design in Jerusalem og bor nu i Tel Aviv, hvor hun arbejder som kunstner og grafisk designer. 

Lena Revenko arbejder i små formater på gamle bogsider. Hendes værker forstiller mennesker, monstre og andre fabeldyr. Efterhånden har jeg vist mange børn hendes værker, og der har altid bredt sig en stor interesse for hendes billeder.

Efter vi har set og talt om Lena Revenkos billeder, har vi tegnet en skitse af et tamt moster sammen. Børnene behøver ikke, at tegne de samme former som mig – men vi tegner tingene i den samme rækkefølge. Først ansigt, så øre og manke til sidst ryg, hale og ben. Mens jeg tegner, plejer jeg at sige: ”Mine øjne ser sådan her ud, hvordan mon jeres ser ud?” Det giver børnene mulighed for at give deres monster personligt udtryk.

Når skitserne er færdige, tegner børnene deres monster på et stykke akvarelpapir. Husk at akvarelpapiret ikke må være større end en bogside. Monstrene males med flydende akvarel – og måske skal der bruges poscatuscher til sidst.
Så klippes monstrene ud og sættes på en bogside fra en gammel bog. Til sidst monteres det på et sort stykke kardus.















fredag den 4. januar 2013

Hundehoveder

Mit oplæg til børnene var, at de skulle tænke på et værelse i deres hjem og tegne det. Det kunne være deres eget værelse, stuen, køkkenet eller badeværelset. Vi tegnede med tusch – men jeg har også afprøvet opgaven med blyant, og det fungerer fint.

Jeg havde fundet forskellige hunde- og kattehoveder i bøger og blade, som jeg havde limet op på et ark papir. Papiret havde jeg farvekopieret, så børnene havde mange hoveder at vælge imellem. Da de havde valgt hoveder, fandt de kroppe i ugeblade, som de satte hovederne på. Det blev til nogle helt fantastiske udtryksfulde figurer.

Da børnene havde lavet 2-3 figurer, satte de dem på tegningen af deres værelse. Der blev digtet historier om hundehovedernes invasion - og der var i det hele taget en herlig stemning, hvor der blev fortalt mange forskellige historier.

  



Materialeliste:

Papir eller karton A3
Tuscher eller blyant
Farvekopier af hunde- eller kattehoveder
Ugeblade
Sakse
Limstifter



Hundehoveder. Volume 2

I en anden variant af samme opgave, havde vi fået fat i nogle trækasser, som vi malede. Derefter lavede vi hundehoveder, som vi limede på falsæskekarton. Figurerne blev klippet ud, og med dobbeltklæbende tape satte vi dem på en lille plade papkassepap (der var mindre end hundehovedet). Figuren blev nu sat ind i trækassen med dobbeltklæbende tape – hvilket skabte en fin 3D effekt.













Opgaven blev lavet i samarbejde med Line Frøslev, Hinnerup Billedskole.

onsdag den 3. oktober 2012

THE FINE ART OF UPCYCLING!


Børnene på Billedskolen forvandler genbrugspapir til billeder

Børnene og jeg havde samlet en store stak med papkasser, aviser, blade og gavepapir.
Jeg havde skåret papkasserne op, så de blev til plader.
Før vi gik i gang, talte vi om alle de flotte billeder, som vi ville finde i bladene og aviserne, som vi ikke  kunne bruge til det her projekt. Til gengæld ville jeg gerne have, at de også brugte noget "kedeligt" papir. Det syntes børnene var ret morsomt - og de spurgte mig mange gange, om det var kedeligt nok:-)



Børnene klippede genbrugspapiret i mindre firkanter og satte dem på pappladerne med limstift. Da hele pladen var fyldt, gav vi den en gang limlak, så der ikke var papirhjørner der flappede.



Så lavede vi skitser sammen. I dag lavede vi ugler:-)




Uglerne blev tegnet på baggrunden med farvet tavlekridt og derefter tegnet op med tusch. (Nogen tegnede direkte med tusch).

Vi talte om, hvad der sker, når man blander de tre primærfarver - og uglerne blev nu malet i alle mulige smukke tertiære farver. I næste uge får de nok også en omgang poscatusch:-)