torsdag den 16. juni 2016

Børnene og slottet

På Billedskolen i Ulstrup har jeg netop afsluttet et stort projekt som involverede de 250 mindste børn i Ulstrup - plus billedskolebørnene. Det var børn fra vuggestuen, dagplejen, børnehaverne, førskolen og skolens 0. og 1. klasser der alle lavede et maleri af Ulstrup Slot, som blev udstillet på slottet.

Projektet havde til formål at skærpe børnenes fantasi, historiske bevidsthed og lyst til at udtrykke sig kreativt. Børnehavebørnene, førskolebørnene og skolebørnene mødte jeg 2 gange. Første gang fortalte jeg dem historien om Christen Skeel og Margrethe Brahe, der levede på Ulstrup i 1500-tallen. Børnene fik også lidt af historien om Margrethes bror Tycho Brahe, sønnen Jørgen Skeel og deres vilde efterkommer Jørgen Scheel, der i slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet formøblede hele formuen væk, og derfor blev skyld i at slottet blev solgt, og at hans søster Juliane Marie Scheel blev kendt som "Den hvide dame!" Et af flere genfærd på slottet.

Vi kiggede på et fotografi af slottet, hvorefter jeg guidede en tegning af slottet. Vi tegnede først med blyant og derefter med sprittusch.
Derefter fik børnene mulighed for at farvelægge slottet med oliekridt.
Caran d'Ache Neocolor 1 kan bruges, desuden fik de også 3 vandopløselige rødlige farver. Caran d'Ache Neocolor II i cinnoberrød, rosa og rødbrun.

Når børnene var klar, skulle hele slottet males over med akvarel. Vi brugte Cotmans akvarel i 2 røde nuancer. Slottet skulle nu tørre, til vi skulle mødes anden gang.



Der males slotte i børnehaven


Slotte lavet af børn fra 0. og 1. klasse på Ulstrup Skole


Ved vores andet møde fortalte jeg mere om Ulstrup Slots nyere historie; om dengang der var delfinarium, dyrehave og forlystelsespark. Børnene skulle derefter lave en himmel, hvor skyerne skulle handlede om slottets historie. Jeg gav dem mulighed for at bruge skabeloner af delfiner og andre dyr fra dyreparken, men de måtte også selv finde på skyernes form. Vi brugte igen oliekridt Caran d'Ache Neocolor 1 i hvid, lys blå og kobolt. Det hvide oliekridt var tryllefarven. Dén man ikke kan se på det hvide papir, men når der males blå akvarelfarve over bagefter, kommer skyen frem. Det kunne have været sjovt, at lave netop denne proces flere gange, for de mindste børn var helt sikre på, at den hvide farve ikke virkede.

Til sidst malede vi hele papiret med Cotmans akvarel i cobolt. Jeg havde sat akvarelpapiret op på tegneplader med malertape, hvilket betød at papiret strammede flot op, da det var tørt, og at der var en hvid ramme om alle billederne.

Da himlen var færdigmalet skulle slottet klippes ud. Vi brugte lang tid på det, og de mindste børn klippede med hjælpesaks sammen med en voksen, da den sorte streg gerne skulle bibeholdes.
Det sidste vi gjorde, var at klippe et stykke grønt karton, der skulle sættes på nederst i billedet. Jeg havde i forvejen skåret nogle strimler, så vi nemt kunne klippe et passende stykke.

Og så var der kun tilbage at samle billederne med limstift, og lægge dem i pres, indtil de skulle udstilles.















Fra udstillingen på Ulstrup Slot
Læs mere i Randers Amtsavis her









tirsdag den 5. april 2016

Altertavle

Sidste år blev jeg ringet op, af præsten i Thorsø Lise Melchiorsen, fordi hun havde fået den idé, at der skulle laves en transportabel altertavle til de tre kirker i Thorsø, Aidt og Vejerslev. Tavlen skulle laves i et samarbejde af børn, præsten og mig - og bruges i påsken.
Jeg blev simpelthen så glad. Tænk, at jeg kunne forene min interesse for religiøs kunst med min interesse for at formidle kunst til børn.

Vi blev enige om, at der skulle laves et triptykon med motiver fra påskens fortællinger.

Jeg gik i gang med at finde inspiration, som jeg vil vise børnene. Jeg fandt værker af Marc Chagall, Emil Nolde, Paul Gauguin, Arne Haugen Sørensen, Niels Helledie og He Qi. Min motivation for at bruge disse kunstnere er, at de alle laver udtryksfulde værker, der dog ikke er så voldsomme, at de er for svære at forholde sig til. Påskefortællingen er voldsom, men den er også smuk - og jeg vil gerne vise børnene, at kunst kan fortælle om både det, der er svært, uforståeligt og sorgfuldt, og det er smukt og glædeligt.

Det blev aftalt, at altertavlen skulle laves af en 3. klasse på Tungelundskolen i Thorsø. Vi skulle møde børnene tre gange. De to første gange skulle de høre fortællingen om påsken og lave skitser. Lise fortalte og jeg satte gang i tegningerne. Jeg havde besluttet, at der skulle bruges forskellige metoder, så det blev både til guidet tegning, iagttagelsestegning, blindtegning samt børnenes egne idétegninger.



Det  blev til utrolig mange tegninger, som jeg kiggede igennem. Vi havde aftalt med børnene, at det var mig, der bestemte hvilke tegninger, der skulle bruges - og at jeg måtte mikse de forskellige tegninger, hvilket betød, at jeg kunne bruge Jesus fra en skitse, et æsel fra en anden og baggrunden fra en tredje.
Jeg kan godt indrømme, at det ikke var nogen hel nem opgave, fordi der var utrolig mange gode skitser. Børnene var virkelig optaget af projektet, så langt de fleste tegninger kunne være brugt, så jeg sørgerede for, at alle børnene var repræsenteret mindst én gang.

                   

                



       

Jeg tegnede den færdige skitse op på tavlen, købte maling og var klar til 6 timers intensiv maleri med 18 dejlige børn.




Det var en stor oplevelse at male sammen med de børn. De stod, lå, sad allesammen rundt om altertavlen og malede. De talte om farver, lyttede og valgte i fællesskab. Og hvis de blev trætte (og det bliver man, når man maler i lang tid), kunne de tage en slapper ved et af bordene med en bog eller en tegning. Der var en virkelig god stemning, og jeg var ret imponeret over nogle af børnenes vedholdenhed til at finde løsninger, og male en form over flere gange.

Men 6 timer er ikke helt nok, til at gennemarbejde en så stor opgave. Ikke engang selvom der er 18 børn til at gøre det, så vi havde på forhånd aftalt, at jeg skulle male altertavlen færdig, og at det var en del af vores samarbejde. 

Og her kan I se det færdige resultat: En altertavle for fællesskab - lavet af en 3. klasse, en præst og en billedkunstner :-)



















torsdag den 4. februar 2016

Anders And-croquis

Jeg kan godt komme med en indrømmelse: Jeg har ladet børnene på Billedskolen tegne croquis.
Faktisk var det Susanne Ahrenkiel og jeg, der tog beslutningen sammen.
Modellen hed Anders And.

Det var simpelthen så morsomt.
Vi lavede de samme opgaver, som vi kunne finde på at lave til voksne, der tegner croquis efter nøgenmodel. Først mange hurtige tegninger på mellem 30 sekunder og 2 minutter, og til sidst nogle lidt længere på hele 5 og 8 minutter.

Børnene blev bl.a. præsenteret for konturtegning, blind- og halvblindtegning, krusedulletegning (modelleret tegning) og bevægelsestegning.















mandag den 1. februar 2016

Blomstermaleri

Da jeg var ved rydde op på min telefon, fandt jeg nogle fotografier, jeg tog i september, som jeg gerne vil dele med jer.

På Billedskolen lavede vi nogle malerier i flere lag, hvor vi brugte akrylmaling og poscatusch.

Alle fik udleveret et lærred i 30 x 30 cm, som fik en lasering med en tynd blå maling. Jeg havde blandet 3 forskellige blå nuancer op med vand, som børnene kunne bruge frit. Der blev malet med pensler og svampe. Der blev dryppet og sprøjtet en del.

Mens malerierne tørrede, fik alle en blomst, som de skulle kigge på. Vi brugte georginer og stokroser, men man kan bruge en hvilken som helst blomst.



Efter skitsearbejdet fandt vi stencil og skabeloner frem. Hvis man bruger dem med måde, synes jeg, det kan være en fin mulighed for at skabe struktur og liv i farverne. Vi brugte kun blå og grå nuancer. Børnene blandede selv de farver, de gerne ville bruge.

Så blev blomsterne tegnet op på lærredet med poscatusch, hvorefter børnene malede dem med enten akrylmaling eller tuschene.

Sidste del af processen var at tegne mørke skygger af frøstande. Vi brugte græsser og røllike. Jeg fandt nogle gamle overheadprojektorer frem, som vi lage frøstanden på, så den kastede skygger direkte på lærredet, så vi kunne tegne efter dem.













onsdag den 2. december 2015

Kunsthistorie WANTED

På Billedskolen kan jeg godt lide, at vise malerier fra kunsthistorien, men det er alt for sjældent, jeg viser børn kunst fra 14-og 1500-tallet, og det besluttede jeg mig for at forsøge.
Jeg fandt derfor forskellige portrætter af nogle af de store kunstnere fra den periode, som jeg printede ud, så alle kunne få et.

Derefter lavede jeg en WANTED-plakat, som jeg printede på akvarelpapir i A3-format.

Vi patinerede først plakaterne med flydende akvarel og akrylmaling blandet op med vand i forskellige brune nuancer. Vi havde også kaffegrums, jord og salt. De måtte også gerne rive lidt i papiret og krølle det, men det var der ingen, der havde lyst til.

Derefter så vi på portrætterne. Børnene grinede ret meget af de skøre hatte. Tænk, at man så sådan ud for omkring 500 år siden...
Jeg udleverede forskellige portrætter til alle, som de skulle tegne. Først med blyant, derefter med en tynd sprittusch.
Portrætterne blev klippet ud, og gangen efter satte vi dem på plakaterne med limstift.











Navne på nogle af de kunstnere, hvis portrætter vi blev inspireret af:
Jan van Eyck (ca.1390-1441), Rogier van der Weyden (ca. 1399-1464), Sandro Botticelli (1445-1509),  Leonardo da Vinci (1452-1519) Quentin Matsys (1466-1530), Albrecht Dürer (1471-1528), Lucas Cranach den ældre (1472-1553),  Hans Holbein den yngre (1497-1543), Lucas Cranach den yngre (1515-1586).