En parafrase
over Marc Chagall
Sidste år, lavede jeg et projekt for Åben Skole i Favrskov Kommune, som tog udgangspunkt i Marc Chagalls maleri: La Promenade, 1917-18.
Før vi gik i gang fortalte jeg om Marc Chagall, og vi talte sammen om maleriet. Det blev til samtaler om at flyve, forelskelse, drømme, skræk for at falde ned og meget andet.
Materialer:
Skitsepapir
Sort kardus
Neo Colour I – alle farver minus blå.
Blyant
Saks
1 lærred fx 40x40 cm pr. elev. Andet underlag kan selvfølgelig også anvendes.
Akrylmaling i farverne: Blå, hvid, gul (og evt. grøn)
Pensler
Vandbøtter
Poscatusch i farverne: grøn, gul og hvid
Limstift
Sidste år, lavede jeg et projekt for Åben Skole i Favrskov Kommune, som tog udgangspunkt i Marc Chagalls maleri: La Promenade, 1917-18.
Før vi gik i gang fortalte jeg om Marc Chagall, og vi talte sammen om maleriet. Det blev til samtaler om at flyve, forelskelse, drømme, skræk for at falde ned og meget andet.
Målet var at give børnene en kunstoplevelse. De skulle have et nyt redskab til at tegne mennesker, og at lære noget om skitsearbejde. De skulle desuden lære, hvordan man kan blande mange forskellige nuancer ud fra ganske få farver og skabe et personligt udtryk ud fra de fastsatte rammer.
Skitsepapir
Sort kardus
Neo Colour I – alle farver minus blå.
Blyant
Saks
1 lærred fx 40x40 cm pr. elev. Andet underlag kan selvfølgelig også anvendes.
Akrylmaling i farverne: Blå, hvid, gul (og evt. grøn)
Pensler
Vandbøtter
Poscatusch i farverne: grøn, gul og hvid
Limstift
Del 1
Jeg viste først hvordan man kan tegne et flyvende menneske, der er bygget op af cirkler, og hvordan man efterfølgende kan give det tøj på. Jeg lod eleverne gøre det samme på skitsepapir, og bad dem lave 3 forskellige, og så vælge den bedste.
Den bedste skitse skulle nu tegnes på sort kardus med blyant. Den blev farvelagt med Neo Color I, hvorefter den skulle klippes ud.
Del 2
Alle elever fik et lærred, hvor de optegnede et
kubistisk landskab.
Vi delte lærredet i 2 med en horisontlinje. På horisontlinjen blev der tegnet huse (uden vinduer og døre). Under horisontlinjen skulle de lave et landskab med firkanter og cirkler. Over horisontlinjen blev himlen delt ind i felter. Jeg bad dem tegne cirkler, trekanter, firkanter og streger.
Jo, ældre de var, jo flere former.
Vi delte lærredet i 2 med en horisontlinje. På horisontlinjen blev der tegnet huse (uden vinduer og døre). Under horisontlinjen skulle de lave et landskab med firkanter og cirkler. Over horisontlinjen blev himlen delt ind i felter. Jeg bad dem tegne cirkler, trekanter, firkanter og streger.
Jo, ældre de var, jo flere former.
Himlen blev malet først. Børnene fik kun udleveret hvid og blå maling
og besked på at lave så mange forskellige nuancer som overhovedet muligt. Ofte
viste jeg dem, hvordan man bruger en palet.
Når himlen var malet, fik de også en gul (og evt. også grøn). Nu skulle der laves forskellige grønne nuancer. Både landskabet og
husene blev malet grønne.
Når maleriet var tørt tegnede børnene på det med Poscatusch.
De tegnede døre,vinduer, skorsten og rækværk, samt prikker og striber på
landskabet.
Til sidst fandt de deres flyvende person, og brugte tid
på at finde det bedste sted til den. De brugte limstift til at
lime den på, og der skal bruges MEGET lim.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar