tirsdag den 21. juni 2016

Historiske portrætter for børn

I forbindelse med udstillingen "Børnene og Slottet" på Ulstrup Slot, hvor 250 børn alle tegnede og malede slotte, malede billedskolebørnene historiske portrætter, af tidligere ejere af Ulstrup slot.


Vi forstillede os, vi var hofmalere, der fik en opgave. Alle fik udleveret et navn og et billed af den person, de skulle male.

Jeg udleverede lærreder i 30x40, og vi begyndte med guldrammerne. Jeg havde lavet en oval skabelon, som de tegnede efter, derefter malede de rammen med guldmaling. Nogle ville hellere lavede en firkantede ramme, og det bestemte de selv.

Derefter gik de i gang med at lave skitser på papir af deres person. Da de var tilfredse lagde de tegningen under lærredet og brugte et lysbord eller vinduet som lyskilde, så de kunne tegne skitsen op på lærredet med blyant.

Jeg ville gerne have, at dette blev en øvelse i at blande farver, og jeg havde derfor indkøbt de farver, der med fordel kan bruges til at blande hudfarve: Naples yellow, yellow ochre, red oxide, venetian red, vermillion, cobolt, ultramarin, raw umber, burnt umber og hvid. Desuden havde jeg købt prussian blue, som en mulighed til baggrund.

Alle fik en lille smugle af hver farve på paletten. Jeg viste dem, hvordan man blander ganske lidt ad gangen, og så var det bare i gang med at lave så mange forskellige hudfarver som mulig. Undervejs studerede vi hud på hinanden, og det er helt utroligt, så blå min hud under øjnene er.

Da portrættet var færdigt, malede de baggrunden med en af de mørke farver, og til sidst blev der lavet mønstre på guldrammen med en Guld Pearl Pen. Pearl Pen er en specialmaling på tube, der kan lave relief-effekt. Vi så på gamle guldrammer, for at bliver inspireret, men jeg opfordrede til, at de selv måtte finde på mønstre.

Da alle var færdige, fik hofmalerne deres betaling i guldbarrer, og billederne blev udstillet på Ulstrup Slot.

Jeg tænker, at denne opgave også kan bruges i et samarbejde mellem billedkunst og historie, til at male danske konger - eller bare en enkelt konge, dronning eller anden historisk person.

Pige 2. klasse
                                               
Pige 1. klasse
                                             
Pige 2. klasse

Pige 5. klasse

Pige 3. klasse

Pige 3. klasse

Pige 2. klasse

Pige 1. klasse

Pige 2. klasse


Ingen kommentarer:

Send en kommentar