torsdag den 23. juni 2016

Højtlæsning i sommerferien

Jeg husker det, som om at min mor, min søster og jeg hver eftermiddag mødtes omkring køkkenbordet til eftermiddagste, havregrynsflager og højtlæsning, men det er nok tiden, der har visket andre slags eftermiddage ud. Fordi jeg elskede dagene med højtlæsning mest.
Jeg har egentlig en plan om, at indføre sådanne eftermiddage med mine børn. Men den ene eftermiddag efter den anden går ofte med helt andre ting, og højtlæsning sker som oftest lige før sengetid – og nogle gange slet ikke.  Men i sommerferien er det højsæson for at læse op. Selv en kø på en tysk motorvej, kan blive et helt rart sted, hvis man har en bog med, så her kommer årets 10 anbefalinger til højtlæsning i sommerferien.



(Bb) betyder: Billedbog

Rævefælden – Lilja Scherfig og Otto Dickmeiss (Bb). Fordi den handler om sorg, ensomhed og hævn i sin mest rå udgave. Her bliver fingrende ikke lagt imellem, da Gustavs kanin bliver flænset af en ræv. Mine børn har været meget optaget af den forandring sorgen og hævngerrigheden, får Gustav til at gå igennem.

Bertil og Borte – Kim Fupz Aakeson (Bb). Fordi den er fabelagtig godt skruet sammen, og får både børnene og mig til at grine - og komme i tanke om alle de ting monsteret Borte har spist i vores huset.

Klø, når det klør – Dorthe Lilmose (Bb). Fordi det er en smuk, modig og stemningsfuld billedbog om en gammel mand, der snart skal dø. Manden er ikke ked af det. Han er heller ikke ligeglad, og det er han glad for.

Silkesød – Gro Dahle (Bb) - Fordi den handle om Silke, der er så sød, at ingen kan se hende, og om den dag hun skriger sig vej ud af tapetet, sammen med en masse andre piger.

Mit hus - Den dag freden forsvand -  Anna Margrethe Kjærgaard (Bb). Fordi det er en smukt illustreret bog, der fortæller historien om en pige, der oplevede, Bornholm blev bombet og besat af sovjetiske styrker efter Danmarks befrielse i 1945.

Morderens abe – Jakob Wegelius. Fordi det er et 618 sider langt, fantastisk fabel, der har aben Sally Jones som jeg-fortæller. En skøn blanding af krimi, skrøne og eventyr, der helt basalt handler om ensomhed, venskab og fællesskab.


Skyggefugl – Tina Sakura Bestle. Fordi jeg synes alle skal læse den bog. (Du kan se mere her).

Tonje Glimmerdal – Maria Parr. Fordi der er en skøn vildskab, smerte og kærlighed i Maria Parrs fortælling om Tonje og hendes bedsteven spillemanden Gunnvald.

Hest, hest, tiger, tiger – Mette Eike Neerlin. Fordi det er en både komisk og tragisk fortælling om Honey, der ikke kan sige nej, og derfor bliver nødt til at lyve. Og så har den bog et knuselskende persongalleri.

Den store djævlekrig – Kenneth Bøgh Andersen. Fordi det her er serien, hvor vi har mulighed for at komme på ferie i Helvede, og det er slet ikke kedeligt.


Desuden skal jeg også nævne min egen børneroman, som også kan bruges til højtlæsning, men i høj grad er en bog til selvlæsning for de 8 -11årige.

”Noans mærke” – Jane Susanne Andersen. Fordi det er en spændende fantasyfortælling, der handler om de store følelser vrede og sorg, men også om venskab og mod. Her er der mulighed for at møde fabeldyret mantikora, hvilket ikke er særlig rart, men man kan også møde Noan, Jørdis og Hasse, og det er til gengæld dejlige bekendtskaber. 


Du kan få flere ideer her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar